APK eisen en tips

[vc_section full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1487248683356{padding-top: 0px !important;background-position: 0 0 !important;background-repeat: no-repeat !important;}”][vc_row][vc_column][vc_column_text]

APK eisen en tips

Aan welke eisen moet uw auto voldoen tijdens de APK keuring?

Op basis van de officiële regelgeving controleert onze keurmeester of uw auto voldoet aan de veiligheids- en milieueisen en of uw auto op de juiste manier is geregistreerd in het kentekenregister. Maar wat zijn die wettelijke APK eisen die wij tijdens de APK keuring moeten controleren? Hieronder de belangrijkste APK eisen en tips voor een stressvrije keuring. U kunt deze punten voorafgaande aan de keuring zelf controleren zodat u niet voor verrassingen komt te staan.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Veiligheid[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text] Banden [/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Wielophanging[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Remmen[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Carrosserie[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Stuurinrichting[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Verlichting[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Uitlaat en uitlaatgassen[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]Registratie[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/5″][vc_column_text]APK kosten[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1570441287765{background-color: #f2f2f2 !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Algemene APK keuringseisen

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]

  • Claxon moet werken en mag maar 1 vaste toonhoogte hebben.
  • De snelheidsmeter moet werken.
  • Dashboardverlichting: de snelheidsmeter dient verlicht te zijn.
  • Ruitensproeier voor moet op de voorruit sproeien.
  • Aan de voorkant moeten de wissers werken in (minimaal) één stand en de bladen moeten goed wissen. Het rubber mag niet loshangen.
  • Passende en goed sluitende tankdop.
  • Accu moet vast zitten.
  • Brandstofleidingen mogen niet lekken of ‘zweten’.
  • Motorsteunen mogen niet geheel doorgescheurd zijn.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]

  • Stoelen moeten vast zitten en de rugleuning moet vergrendelbaar zijn. Deze mag vergrendeld niet naar voren kunnen.
  • Controlelampje van de mistlampen moet werken. Test u dit zelf: hou er rekening mee dat deze bij veel auto’s alleen werkt als de gewone verlichting aanstaat.
  • Trekhaak moet vast zitten. APK keuringseis voor afneembare trekhaak is een goede werking van borgconstructie.
  • Er moet voldoende remvloeistof in het reservoir zitten (vloeistofniveau ongeveer tussen min. en max.).
  • Remleidingen moeten vrij van ernstige roest zijn. Er mogen dus geen putten en/of kraters door de roestvorming zijn ontstaan.
  • Ernstige olielekkage is niet toegestaan.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Veiligheid

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7476″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Alle autogordels moeten aanwezig zijn, ook achterin.
  • De gordels mogen niet beschadig of gescheurd zijn. Ook de sluiting van de gordel moet goed werken.
  • Bij plotseling remmen/aantrekken moet de gordel blokkeren. Het blokkeringsysteem moet goed werken.
  • Deuren moeten open en dicht kunnen, zowel van binnen als van buitenaf.
  • Achterklep en motorkap moeten open en dicht kunnen.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • De scharnieren worden gecontroleerd op roest.
  • Is er een airbag aanwezig in de auto: het airbagcontrolelampje moet worden gecontroleerd op werking. Het mag blijven branden. Dit is geen afkeurpunt maar een reparatie-advies.
  • Stoelen moeten vast zitten en de rugleuning moet vergrendelbaar zijn.
  • Het ABS-lampje dient na het starten van de motor automatisch uit te gaan. Blijft het lampje branden dan wordt dit vermeld als reparatieadvies op het keuringsrapport.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1570530561408{background-color: #f2f2f2 !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Banden en wielen

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Het wettelijk minimum voor de profieldiepte is 1,6 millimeter. Onder de 2,5 millimeter krijgt u een advies voor vervanging op korte termijn. Dit komt in het keuringsrapport te staan.
  • Het raken van een stoeprand of rijden over slecht wegdek kan uw autoband of velg beschadigen. Ook al is de profieldiepte nog in orde, de band zal bij de APK keuring afgekeurd worden.
  • De wiellagers mogen niet versleten zijn. Wanneer dit het geval is hoort u vaak een brommend, fluitend of zingend geluid. Dit kunt u testen door de auto op te krikken en het wiel te draaien.
  • Tijdens de APK keuring wordt de speling van het wiel gecontroleerd. Boven de eventuele oorspronkelijke speling van het wiel mag dit 1 millimeter afwijken. Teveel speling betekend vaak dat de wiellagers versleten zijn.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • De maat van de banden is ook een APK keuringseis. Deze moeten geschikt zijn voor de auto . Banden mogen niet meer dan 3 cm buiten de spatborden uitsteken. Daarnaast moeten aan dezelfde as gelijke banden zitten. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel.
  • Sinds 2009 is de draairichting van de banden een eis van de APK keuring. Op nieuwere banden staat de draairichting met een pijl aangegeven.
  • Banden met binnenzijde en buitenzijde moeten juist gemonteerd zijn. De binnenzijde van de band wijst naar de wielkast, de buitenzijde (met informatie over de band erop) wijst naar de buitenkant van de auto en is zichtbaar.
  • De bandenspanning wordt gecontroleerd echter is dit geen garantie dat de spanning altijd goed zal zijn. Helaas is de bandenspanning bij veel van de auto’s in Nederland niet in orde. Voorkom onveilige situaties en controleer zelf uw bandenspanning minimaal 1 keer per maand!

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7477″ img_size=”full”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Wielophanging

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7478″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen niet lekken.
  • Draagarmrubbers moeten heel zijn. De draagrubbers achter krijgen extra aandacht, ook deze mogen geen speling hebben.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Schokbrekerveren moeten heel zijn. Bevestigingspunten waar de veren op rusten mogen niet doorgeroest zijn. Ook bladveren moeten heel zijn en mogen geen losse veren bevatten.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row css=”.vc_custom_1570530633101{background-color: #f2f2f2 !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Remmen

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • De remmen moeten goed werken. Wanneer de voorremmen niet goed werken merkt u dit direct, uw achterremmen testen is moeilijker. Hiermee kan MEBOCARS u van dienst zijn.
  • De dikte van de remschijven. Dit kan per automodel verschillen. Er mag verschil zitten tussen een geventileerde remschijf en een reguliere remschijf. Bij sommige remschijven staat de minimumdikte erop vermeld. De dikte kunt u met een schuifmaat of liniaal meten. Bestaat er gevaar op het breken van de remschijf kan dit een punt van afkeur zijn.
  • Roest is gedeeltelijk toegestaan volgens de APK keuringseisen. Een remschijf mag niet meer dan 50% roest bevatten op het deel waar het op de remblok aandrukt.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Bijna versleten remblokken of remschoenen zijn toegestaan. Op het APK keuringsrapport wordt hiervan aantekening gemaakt. Ijzer op ijzer mag niet, de remblokken of remschoenen moeten dan vervangen worden.
  • Remslangen moeten in goede staat verkeren. Deze mogen geen scheuren of andere uitdrogingsverschijnselen hebben. De remleidingen lopen vanaf de remklauw, achter het wiel, naar de auto. Bij sommige auto’s bevindt zich ook bij de achterbrug een slang.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7480″ img_size=”full”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Carrosserie

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7483″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Tijdens de APK keuring wordt de auto gecontroleerd op roest. In het algemeen is roest op niet dragende delen toegestaan, maar wel binnen bepaalde normen en niet uitstekend aan de buitenkant.
  • Roest op dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingdelen kan bij de APK een punt van afkeuring zijn. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid roest. Volgens de RDW is 15% roest op deze delen toegestaan.
  • Deuren moeten op de normale manier goed open en dicht kunnen, zowel van binnen als van buitenaf.
  • De sloten van de achterklep en motorkap moeten goed open en dicht kunnen.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Alle scharnieren van de auto worden gecontroleerd op roest, bij ernstige roestvorming is afkeuring mogelijk.
  • Er mogen geen uitstekende delen zitten aan de carrosserie. Vleugelmoeren, uitstekende wielen, verbogen sierstrips etc. zijn niet toegestaan.
  • Personenauto’s (na 25-1-2010) moeten beschikken over een linkerbuitenspiegel, een rechterbuitenspiegel en een binnenspiegel. De spiegels mogen niet verweerd zijn en het glas mag niet gebroken zijn.
  • De linkerbuitenspiegel moet verstelbaar zijn. Is hiervoor binnen geen functie aanwezig, dan is een te openen bestuurdersraam een vereiste en moet de spiegelverstelling werken.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1570536279003{background-color: #f2f2f2 !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Stuurinrichting

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • De stuurinrichting kan per auto verschillen. De controle is dus afhankelijk van uw auto. Stuurkogels, flexibele koppelingen, kruiskoppelingen, stuurstangen, stuurkolom, stuurwiel en alle stoefhoezen en bouten moeten worden gecontroleerd. Er mag geen speling zijn en alles moet goed vast zitten.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Beschikt uw auto over stuurbekrachtiging dan moet deze goed werken.
  • De autobanden moeten goed reageren op het draaien van het stuur.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7484″ img_size=”full”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Verlichting

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7485″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Ook moeten de linker en rechterlamp evenveel verlichting (symmetrisch) geven. Tijdens de APK check wordt ook de hoogte van de lichten gemeten.
  • Achterlichten moeten beiden werken. De kleur licht dient rood te zijn, wit licht mag door scheuren en dergelijke niet zichtbaar zijn.
  • Remlichten mogen zowel rood als oranje zijn.  Sinds 30 december 2001 is bij de APK keuring een derde remlicht pas verplicht gesteld. Indien aanwezig moet deze gecentreerd zijn boven de gewone remlichten.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Knipperlichten en alarmlichten moeten correct werken. Ook de bediening van alle lichten vanuit de auto is een verplicht PK keuringseis.
  • Nummerplaat verlichting dient te functioneren en de nummerplaat te verlichten.
  • Mistlampen, voor indien aanwezig en achter minimaal 1 werkende. Ook het controlelampje op het dashboard moet werken.
  • Reflectoren dienen aanwezig en heel te zijn
  • De staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld mag niet vertekend zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1570536294186{background-color: #f2f2f2 !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Uitlaat en uitlaatgassen

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Bij dieselmotoren wordt de uitstoot van roet gemeten.
  • Bij benzine motoren wordt de uitstoot van CO2 gemeten en de zogenaamde 4-gas-test. Tijdens de APK keuring wordt gekeken naar de verhouding tussen verschillende uitlaatgassen. Deze wordt uitgedrukt in de Lambda-waarde en moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • De uitlaat moet goed vast zitten en mag niet lekken. Roestplekken op de uitlaat zijn vaak een indicatie van een lek.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7490″ img_size=”full”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Registratie

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”7491″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Het chassisnummer, ook wel voertuig identificatienummer genoemd van de auto moet overeenkomen met het chassisnummer op de autopapieren.
  • Het aantal cilinders waaruit de motor bestaat dient te kloppen met wat vermeld staat op de papieren.
  • Op het kentekenbewijs staat het aantal deuren, dit hoeft echter niet te kloppen.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]

  • Kentekenpapieren mogen niet beschadigd zijn. Voor de APK is dit geen keuringseis.
  • Kentekenplaten moeten voor en achter gelijk zijn, voorzien zijn van een EU keurmerk en goed vast zitten
  • De brandstofsoort moet de juiste zijn zoals bekend is bij de RDW.
  • De wielbasis die bekend is bij de RDW moet overeenkomen met de auto.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Bron: RDW APK keuringseisen[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]